Denim meets brood: de inzet van horeca als beleving

Op 4 maart 2015 was het eindelijk zover; de deuren van The Bakery Store in Reusel werden geopend. Een jeansstore voor mannen, waar vakmanschap en ambacht de belangrijkste begrippen zijn. Een mooi voorbeeld van hoe horeca ingezet kan worden binnen klassieke kleding retail om een unieke klantervaring neer te zetten.

The Bakery is onderdeel van Only for Men, een one-stop-shop voor de moderne business man. The Bakery Store richt zich juist op het jeans assortiment en is ontstaan vanuit de gedachte om een uniek retail concept neer te zetten met een ultieme beleving. De geschiedenis van het pand – een authentieke bakkerij - is het uitgangspunt geweest voor het toevoegen van beleving en de vormgeving van het concept. Deze sfeer is tot in details meegenomen in het ontwerp van The Bakery: zo zijn de gordijnen van oude meelzakken, de pashokjes betegeld met oude bakkerstegeltjes, is kleding gepresenteerd op oude bakkerstafels en -stellingen, komt het plafond uit een oude bakkerij, staat er middenin de winkel een ouderwetse bakkersoven waar nog dagelijks in wordt gebakken, hangt er op de spiegel een tekst ‘kijk eens wat vaker in de spiegel van de bakker en ga zo maar door.

De inzet van horeca in retail voor een unieke klantbeleving
De combinatie van retail en foodservice maakt deze winkel de moeite waard om te bezoeken; het gerenommeerde bakkersvak gecombineerd met hedendaagse mode voor mannen is in de complete klantreis doorgevoerd.

Als je bij de store aankomt zie je direct een bijzondere gevel met hout vanuit de oude bakkerij die een unieke sfeer uitstraalt. Bij binnenkomst zie je direct het horeca-gedeelte met een sfeervolle bakkerscounter en zitgedeelte. De eerste accessoires en broodgeuren hangen hier al en trekken je volle aandacht naar de rest van de winkel.

Je wordt vervolgens warm onthaald door “The Bakers” in de winkel die je persoonlijke aandacht geven, je begeleiden in de winkel en voor een passende outfit zorgen, onder het genot van een hapje en drankje. Passie voor het vak wordt aan alle kanten uitgestraald. De aankoop wordt in een papieren bakkerszak meegegeven met een speciaal ontwikkeld mannen brood met extra hop als ingrediënt en lokaal smeerseltje erbij. Elke week heeft de store drie koopavonden, zodat mannen op hun gemak door de winkel kunnen onder het genot van bijvoorbeeld een biertje, voor veel mannen een ideale uitstap. Degenen die enkel een biertje willen doen of iets willen eten, zonder iets te kopen, zijn ook welkom in de store. Kortom: alles klopt… beleving in een thema doorgevoerd in look & feel, service en food & beverage. Een ervaring die een blijvende indruk maakt.

Van slachtoffer naar trendsetter
Het aanbod binnen retail bestaat uit grote namen als Alpha Industries, Clarks, Denham, Lee, Levi’s, Pig & Hen, Royal Republiq en Scotch & Soda. Ook hierbinnen weer een bijzonder item, het merk speciaal voor The Bakery Store ontworpen: Victim, met als centrale gedacht ‘iedereen is een slachtoffer van de mode’. Naast denim, kan de klant bij The Bakery ook terecht voor allerlei accessoires; horloges van KOMONO, schorten van Witloft maar ook échte mannenboeken van Taschen.

Het aanbod binnen het horeca deel is eenvoudig, maar voldoet in het kader van beleving en staat voor kwaliteit: frisdrank, goed gezet kopje koffie, een tosti, brood met beleg of tapenade en ter plekke vers gebakken koeken. The Bakery Store maakt bewust gebruik van lokale leveranciers om de lokale retail te ondersteunen en unieke producten te kunnen bieden.

Beleving in authentieke vorm
The Bakery is ervan overtuigd dat beleving een essentieel onderdeel wordt van retail in het algemeen voor de toekomst. Klanten willen een unieke ervaring en kwaliteit om de moeite te nemen om de fysieke winkel te bezoeken. Deze beleving moet echter wel geloofwaardig en oprecht zijn en passen bij het gehele concept en de behoeften van het moment. Daarmee is voor The Bakery nog niet te voorspellen hoe dit er over vijf jaar uit ziet. Beleving blijft voor hen de focus, met een belangrijke rol voor horeca, de toekomstige behoeften van de klant bepalen hoe dit er dan concreet uitziet over vijf jaar.



Terug naar overzicht